C. Moedas, here.
Friday, November 24, 2017
Thursday, November 23, 2017
CJEU on commitment decisions
C‑547/16, here.
28 It follows that a decision taken on the basis of Article 9(1) of Regulation No 1/2003 cannot create a legitimate expectation in respect of the undertakings concerned as to whether their conduct complies with Article 101 TFEU. As the Advocate General observed in point 39 of her Opinion, the commitment decision cannot ‘legalise’ the market behaviour of the undertaking concerned, and certainly not retroactively.
29 Nonetheless, national courts cannot overlook that type of decision. Such acts are, in any event, in the nature of a decision. In addition, both the principle of sincere cooperation laid down in Article 4(3) TEU and the objective of applying EU competition law effectively and uniformly require the national court to take into account the preliminary assessment carried out by the Commission and regard it as an indication, if not prima facie evidence, of the anticompetitive nature of the agreement at issue in the light of Article 101(1) TFEU.
30 In those circumstances, the answer to the first question is that Article 16(1) of Regulation No 1/2003 must be interpreted as meaning that a commitment decision concerning certain agreements between undertakings, adopted by the Commission under Article 9(1) of that regulation, does not preclude national courts from examining whether those agreements comply with the competition rules and, if necessary, declaring those agreements void pursuant to Article 101(2) TFEU.
Tracking Walls, Take-It-Or-Leave-It Choices, the GDPR, and the ePrivacy Regulation
F. Borgesius, S. Kruikemeier, S. Boerman, N. Helberger, here.
Wednesday, November 22, 2017
Tuesday, November 21, 2017
Monday, November 20, 2017
Legal and Regulatory Challenges Facing Platforms in Europe
Conf call with Alec Burnside, Transcript here.
Commission and China start new dialogue on State aid control and discuss competition policy
EC, Press Release here.
"The European Commission and the three Chinese competition agencies confirmed their readiness to develop closer cooperation on the enforcement of their respective competition laws in the fields of antitrust, mergers and State aid enforcement".
"The European Commission and the three Chinese competition agencies confirmed their readiness to develop closer cooperation on the enforcement of their respective competition laws in the fields of antitrust, mergers and State aid enforcement".
Thursday, November 16, 2017
Accountability of AI Under the Law: The Role of Explanation
F. Doshi-Velez, M. Kortz, R. Budish, C. Bavitz, S. Gershman, D. O'Brien, S. Schieber, J. Waldo, D. Weinberger, A. Wood, here.
Vers la démocratie culturelle
Conseil économique, social et environnemental, Avis ici.
P.37: "Dans son avis Pour un renouveau des politiques publiques de la culture, le CESE s’était exprimé sur le rôle des grandes multinationales de l’industrie numérique dans le financement de la création artistique. La position défendue à l’époque n’a pas changé : « Afin d’associer fiscalement les géants du numérique au soutien de la création et sans préjuger des actions nécessaires pour faire respecter l’ensemble des droits, le CESE est favorable à l’imposition des bénéfices qu’ils réalisent sur le territoire et à la création d’une taxe pour les entreprises qui exercent une forme exclusive de captation des données personnelles ». Afin de compenser en partie les atteintes à la création qu’entraînent l’explosion du numérique et le partage illégal, il pourrait être prévu le fléchage d’une partie des impôts prélevés sur les GAFA vers un fond de soutien à la création musicale, théâtrale et chorégraphique, des arts visuels, du livre."
P.37: "Dans son avis Pour un renouveau des politiques publiques de la culture, le CESE s’était exprimé sur le rôle des grandes multinationales de l’industrie numérique dans le financement de la création artistique. La position défendue à l’époque n’a pas changé : « Afin d’associer fiscalement les géants du numérique au soutien de la création et sans préjuger des actions nécessaires pour faire respecter l’ensemble des droits, le CESE est favorable à l’imposition des bénéfices qu’ils réalisent sur le territoire et à la création d’une taxe pour les entreprises qui exercent une forme exclusive de captation des données personnelles ». Afin de compenser en partie les atteintes à la création qu’entraînent l’explosion du numérique et le partage illégal, il pourrait être prévu le fléchage d’une partie des impôts prélevés sur les GAFA vers un fond de soutien à la création musicale, théâtrale et chorégraphique, des arts visuels, du livre."
Data Flows – Future Scenarios
Prepared by Policy Department A at the request of the European Parliament’s
Committee on Industry, Research and Energy (ITRE), here.
Data Portability and Data Control: Lessons for an Emerging Concept in EU Law
I. Graef, M. Husovec, N. Purtove, here.
Wednesday, November 15, 2017
Tuesday, November 14, 2017
Subscribe to:
Posts (Atom)
-
Ofcom.org.uk, here .
-
EnGadget, here . Qualcomm's Answer and Counterclaims here .
-
G. Soros, here.
-
Los Angeles Times, here .
-
Technology Review, here .
-
PCWorld, here . Summary of the complaint here .
-
Deutscher Bundestag, hier . S. auch Entschließungsantrag der Grünen, hier .
-
OECD Digital Economy Papers, here .
-
G. Massarotto, here .